torstai 15. elokuuta 2013

Markkinatalouden perusperiaate ...

... on ahneuden logiikka.

Useat ihmiset ovat taivastelleet minulle tavaroiden kalleutta ja arvelleet syyksi raaka-aineiden hintoja tai tuotantokustannuksia. Läpi paistaa oletus, että tuotteen hinta kaupassa on kustannukset plus joku kiinteä, kohtuullinen lisä. Näinhän se ei ole, vaan hinta on korkein hinta, jonka asiakas suostuu maksamaan. Pohjan asettavat tietenkin kustannukset ja rajoittavana tekijänä toimii kilpailu. Silloin kun toimii.

Entä jos tuotteet olisivat myyjälle ilmaisia ja ne tuotaisiin myymälään ilmaiseksi? Mitä tuotteet maksaisivat? Sen verran kuin asiakas sietää, ei enempää ei vähempää. Kierrätyskeskus on tällainen paikka. Usein se on kunnan ylläpitämä tai tukema. Ei vaikutusta asiaan. Esimerkki: Vein kierrätyskeskukseen pienen vanhan vaatekaapin. Tuli asiaa keskukseen pian uudestaan. Sillä välin kaappi oli hinnoiteltu. Neljäkymppiä! Kukaan ei siitä maksaisi enempää, oli se missä myymälässä tahansa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti